Sunday, July 31, 2011 0 luahan kata kamu...

Ia datang lagi...


Bulan Ramadhan kini tiba lagi...
Umat Islam yang beriman mesti tak sabar menunggu ketibaan saban tahun...
mana kan tidak, bulan Ramadhan lah bulan di mana kita boleh menggandakan pahala
Setiap hari di bulan Ramadhan ini lah banyak perkara yang boleh kite buat
untuk men'double'kan pahala contohnya:



i) kalau bulan biasa, jangankan nak bukak al-Quran, simpankn pun xtau kat mana, jumpe2 dh berhabuk. time nilah kite bukak dan baca serta menghayati makna2 yang terkandung di dalamnya daripada duk mengumpat dan dengar umpatan sekali..



ii) segala perbuatan kite hendaklah kite kawal. contohnya, kalau bulan biasa kite acap latah melatah dengan bahasa yang x best didengar, di bulan Ramadhan ni kite tetap gak melatah tapi dengan menyebut 'subhanallah', 'alhamdulillah','allahuakbar', etc yang sedap didengar, pahala pun dapat..xsusah kan..


iii) pakaian kite nk kene jaga, bukan untuk kite je, untuk yang melihat jugak, kesian pahala puasa dh kurang..kih3..dh cukup 11 bulan kite melaram, bulan puasa kite pakai yang menutup skit, sejuk mata sapa yang memandang..



iv) yang penting dh nama pun bulan puasa, kene la puasa betul2, bukan lama sangat pn sebulan je kan, perut pn nk rehat, kite yang keje non-stop pn boleh jam, jangan igat perut xkene..time ni la jugak kite leh diet, nk jaga badan kan..


akhir sekali, semoga segala perbuatan kite di bulan puasa ini diterima Allah. Amin..



bila hati mula berbicara: malu pada budak2 yang berjinak2 nk puasa sedang kite yang dewasa ni beri beribu alasan untuk tidak berpuasa..iskh3
 
;