Sunday, May 22, 2011 3 luahan kata kamu...

Terkenangkan resepi umie...Lawa

dh lama akaq tak balik ke kampung
rindu sesgt masakan umie
tapi ape daya
sapa suruh gatal nk kawen kan
hahahaha

bila dh kawen ngan org len negri ni
baru terasa susahnya nk dapat makan
menda yang dh dari kecik jadi santapan kan
haa..tanggungla sendiri akaq oiii...

akaq xkira
akaq nk makan gak
pandai la akaq cari sendiri bahannya
klu ade sesapa yang tak penah langsung rasa
atau tak tahu pe menda la akaq ni nk wat kn
meh kite try sesama..
resepi ni namanya LAWA
lawa tang mana pun akaq xtau..

Bahan-bahannya ialah :-


Ikan tamban - bantai la ikut suka
(amek isi saja..tulang bagi je kat kucing, klu kucing tercekik
jawab la sendiri ek...hehehe)
ikan tu biar mentah k

camni rupanya lepas buang tulang
dan potong nipis-nipis
dan perah limau nipis (untuk memasakkan ikan tu)
xde la makan mentah2 gitu

kacang panjang
cili merah/cili padi
daun kesum
timun
bawang merah
suma bahan potong halus


tapi akaq suka klu tambah ckit bunga kantan
klu tak suka jgn bubuh
pastu gaul suma bahan
bersama sedikit garam dan gula
gaul hingga sebati


perap bahan2 tu dlm setengah hingga 1 jam
untuk meresapkn air limau nipis tu
pastu hidang dan makan

biasanya akaq suka makan ngan roti cm sandwish
terpulang la pada citarasa

SELAMAT MENCUBA..

Bila hati mula berbicara : Hai sushi bleh telan, nape lak ikan tamban ni geli lak.



Saturday, May 7, 2011 0 luahan kata kamu...

Selamat Hari Bonda



Buat semua bonda2..akk tuju lagu ini khas untukmu...


 klu diikutkan akk tiap2 hari
akk sambut hari ibu bapa
dengan menghadiahkan al-fatihah
jgn ingat bila mereka dh xde baru nk sedekah
skrg pun bleh demi kesejahteraan mereka.

tanpa ibu siapa la kite
dari sesuci umat hingga jd manusia berguna
jasa mereka xdpt dibalas dengan kekayaan.

baru2 ni akk ade terdengar di radio Suria.fm
Linda Onn bertanyakan Dato' Fadhilah Kamsah
tentang pendengar yang bertanyakan soalan
"bagaimana caranya nak hulur duit pada ibu sedangkan gajinya kecil?"
tersentap jantung mendengar soalan yang akk pun rasa begitu
jawab Dato': seorg ibu tidak berkehendakkan duit anknya tapi
ingatan kite terhadapnya. seorg ibu yang mendapat RM 50 berasa amat terharu
bukan kerana nilainya yang sedikit tapi meskipn tahu anknya tidak berdaya
tapi tetap ingat akan ibunya di kampung.

jd sementara ibu kite masih ada
sama-sama la kite menyayangi mereka
berbuat baik terhadap mereka
keberkatan hidup kite atas doa mereka..aminn





pada umie : Along terlalu sayangkan umie, terima kasih kerana membesarkan along menjadi manusia..maaf
klu along ade buat silap yg menyinggung hati umie...muahhh

pada mak : Balqis sayangkan mak, maaf klu menantu mak ni perangai cam hantu ek...muahhhh







Bila hati mula berbicara :  Syurga itu di telapak kaki ibu....
 
;